Roger Skjelbred fra Skjærhalden. Førstereisgutt i 1969. Foto: Privat.

«Velkommen ombord! Sjømenn fra Hvaler forteller»

Hvaler har lange sjøfartstradisjoner og har gjennom årene fostret tusenvis av sjøfolk. For sommersesongen 2015 åpnet derfor museet en utstilling om sjømenn fra Hvaler. Den fikk tittelen «Velkommen ombord! Sjømenn fra Hvaler forteller».

At Hvaler-gutten skulle til sjøs, var en selvfølge. Så snart konfirmasjonen var overstått dro de ut. Guttene hadde få muligheter til valg av yrke gjennom 1800-tallet og første del av 1900-tallet. Sjøen var og ble derfor den veien de fleste fulgte, og mange reiser fortsatt til sjøs den dag i dag.

Sjøfolkenes historie i Norge er dessverre lite dokumentert. Kystmuseet Hvaler ønsker derfor å fokusere på bygdas sjøfolk. Vi har laget en utstilling om sjøfolk fra Hvaler i perioden 1880-2015. Historiske kilder har blitt gjennomgått og flere sjømenn har blitt intervjuet. Deres historier reflekterer endringer og kontinuitet i yrket, ikke minst i forhold til de store rasjonaliseringsprosessene på 1970- og 80-tallet.

Praksis og reglement har endret seg vesentlig i løpet av denne tiden. Utstillingen gir et innblikk i de ulike sjøfolkenes egne opplevelser og eget forhold til dette. I utstillingen finnes i tillegg et tablå om krigsseileren og et tablå om seilskutetiden. Vi har også laget et lite «tatoveringsstudio» med informasjon om sjømannstatoveringer. Her kan alle besøkende få sin egen sjømannstatovering.

Det kan noen ganger være vanskelig å bevege seg fra vår virkelighet og over til den virkeligheten som utstillingen representerer. Vi har derfor foretatt et metodisk grep og laget en sluse som dere må gjennom for å komme inn til utstillingen. I slusa er det tenkt at dere kan nullstille dere før dere går videre. Her settes sanseapparatet i gang og gjør dere klar til å ta i mot utstillingens budskap.