Collage av mange produktfotografier
Collage: Bente Instanes. Fotografer: Øyvind Andersen og Roderick Ewart

Vandreutstillingen «Ting & Tang – og en hermetisert tiur»

Alle ting har en historie! Og når vi blir kjent med tingens historie får den liv og blir plutselig mer spennende! Tingene er også våre forfedres historie, de forteller noe om våre røtter og hva som har skjedd før oss.

Høsten 2016 markerte vi 10 år siden det første konsoliderte museet i Østfoldmuseene ble etablert – og det gjorde vi ved å lage boka «Ting & Tang», hvor Østfoldmuseenes egne ansatte skriver om forskjellige gjenstander fra våre innholdsrike samlinger. (Boka får du forresten kjøpt i alle Østfoldmuseenes museumsbutikker).

Bilde av bokomslag Ting & Tang

Bokcover for den boken «Ting&Tang»

Samtidig laget vi en jubileumsutstilling med et utvalg av disse spennende gjenstandene. Utstillingen heter «Ting & Tang – og en hermetisert tiur» og vandrer mellom våre avdelinger til Østfolds museumsglade befolknings glede.
Den åpnet på Moss by- og industrimuseum i desember 2016, har vært innom vår avdeling på Folkenborg Museum, og fra 2. desember 2017 kan du se den på Fredrikstad Museum.

En hermetisert tiur er en av «tingene» fra boka, og den har vært med på utstillingens vandring – frem til nå. I november 2017 måtte vi dessverre ta inn over oss at den gamle og etterhvert så skjøre tiuren fra 1930 ikke lenger tålte belastningen ved å flyttes mellom avdelingene. Så den står nå trygt forvart på vårt magasin på Trollull. Men utstillingen fortsetter å vandre uten.

Slik ser en hermetisert tiur ut.