yvind Gustavsen før og nå (se bilde på vegg) under åpning av sommerutstilling på Kystmuseet Hvaler (Foto: Gaute Jacobsen, Østfoldmuseene)

«Velkommen ombord» trakk folk til Hvaler

Sommerens utstilling på Kystmuseet Hvaler ble åpnet med fynd og klem lørdag 27. juni. Utstillingen som  har fått tittelen «Velkommen om bord! Sjømenn fra Hvaler forteller»  er produsert av konservator Kathrine Sandstrøm ved museet og hun kunne ønske velkommen til 125 publikummere under åpningen.

Åpningskåseriet var ved pensjonert kaptein Kjell Amundsen som berettet om sitt sjømannsliv, et mangslungent liv på forskjellige typer båter, men også et yrkesliv på land med opplæring av nye sjøfolk og i Sjøfartsdirektoratet. Tatovør Tor Ola Svennevig fra Fredrikstad holdt deretter et foredrag om sjømannstatoveringer. Han har skrevet bok om temaet; den ble utgitt for et par år siden og ble nominert til Brageprisen. I år kommer boka i nytt opplag. Tor Ola hadde for anledningen tegnet en helt ny tatovering for Kystmuseet Hvaler. De som ønsket det, kunne bli tatovert med denne nye tegningen i tatoveringsbua i utstillingen. Tor Ola ble sent ferdig denne dagen! Etter åpningen var det en forrykende konsert med gruppa Doggerland ledet av Richard Burgess og med en ren svensk besetning for øvrig: Anders Ådin på gitar og Patrik Wingård på klarinetter og fløyte, samt felespilleren Jenny Gustafsson. Repertoaret var shantys og sjømannssanger fra alle syv hav. En imponerende forestilling! Les mer om selve utstillingen her.

Åpning av sommerutstillingen 2015 på Kystmuseet Hvaler (Foto: Gaute Jacobsen, Østfoldmuseene)