Maskinvedlikehold. Fra vestre: Thomas Pettersen og Arild Slåttnes. Foto: TrioVing-samlingen ved Moss-by og industrimuseum

Velkommen til lansering av «Livet på Låsen»

I boka Livet på Låsen som lanseres på Moss by- og industrimuseum mandag 7. november blir du invitert inn bak fabrikkportene til Norges største lås- og beslagsfabrikk.

Det er bare å møte opp på museet kl. 13, for denne boka kan fort vise seg å bli årets julegave! Livet på Låsen er nr. 5 i serien med arbeidsminner fra industribedrifter i Moss, og i år er det historier fra TrioVing og VingCard som fortelles. Forfatterne Aud Christiansen, Odd Jul Hansen, Terje Casper Halvorsen, Willy Mørkhagen og Arvid Kristiansen har til sammen 217 års fartstid som TrioVing og VingCard ansatte. Gjennom sine personlige fortellinger et rikt utvalg fotografier gir de oss et nært bilde av arbeidet og det sosiale livet i en storbedrift i stadig endring.

Forfatterne, fra venstre: Odd Jul Hansen, Terje Casper Halvorsen, Aud Christiansen, Willy Mørkhagen og Arvid Kristoffersen. Foto: Bjørg Holsvik / Østfoldmuseene

Historien til TrioVing og VingCard strekker seg tilbake til 1864 med etableringen av Christiania Dørvriderfabrik og Christiania Staal & Jernvarefabrik AS i 1905. I 1914 flyttet virksomheten til Moss og fikk kallenavnet Låsen. Fra Verftsgata på Jeløy og senere fra nye fabrikklokaler på Høyda ble det levert et rikt repertoar av låser, beslag, skøyter, sikkerhetssystemer mm. Vare-merker som Ving, Ballangrud og VingCard satte Moss på verdenskartet. I 2014 var det slutt på 100 år med låsproduksjon i Moss. Da flyttet bedriftene fra Moss til Ski. I dag produseres de fleste av produktene i Tsjekkia og Kina.

Livet på Låsen forteller de mindre kjente historiene fra hjørnesteinsbedriften; om hvordan det var å stå ved maskinene, utvikling av nye og innovative produkter, forholdene mellom menneskene i arbeid og i fritid og om merkelige dåpsritualer læreguttene måtte igjennom for å få innpass blant de erfarne gutta i Verkstedet. I boka formidles også den sterke TrioVing-andan som rådet og som samlet ansatte og ledelse gjennom opp- og nedturer. I følge forfatterne er samarbeid, medmenneskelighet og samhold verdier som hele tiden har stått sterkt i organisasjonskulturen.