Klokketårnet på Rød herregård med Fredriksten festning i bakgrunnen. Foto: Espen Nordenhaug

Vi søker ny avdelingsdirektør ved Halden historiske Samlinger

Østfoldmuseene – Halden historiske Samlinger søker ny avdelingsdirektør til en 100% stilling. Søknad via Finn.no, frist 17.10.2016. Her er stillingsannonsen:

Østfoldmuseene er et konsolidert museum for Borgarsyssel Museum, Fredrikstad Museum, Folkenborg museum, Halden historiske Samlinger, Haldenvassdragets Kanalmuseum, Kystmuseet Hvaler, Moss by- og industrimuseum, Storedal kultursenter, Østfold fylkes billedarkiv og Museumstjenesten. Østfoldmuseenes primære oppgave er å virke som en drifts-, plan og utviklingsorganisasjon for de forannevnte museer. Østfoldmuseene skal utvikle en sterk og allsidig faginstitusjon med hovedoppgaven å samordne innsamling, dokumentasjon, forskning og formidling av kultur- og naturhistorie i Østfold. Stiftelsen skal arbeide i overensstemmelse med ICOM’s museums etiske regelverk.

Østfoldmuseene – Halden historiske Samlinger søker
avdelingsdirektør til en 100% stilling

Vi kan tilby en spennende og utviklende stilling i et inkluderende kollegafelleskap. Halden historiske Samlinger har følgende lokasjoner: Rød Herregård, Fredrikshald Teater, Kulissemagasinet, Berg Bygdetun, Festningsmuseene og Industrimuseet. Avdelingen har 10 ansatte. Stillingen er tillagt personalansvar. Avdelingsdirektøren inngår i Østfoldmuseenes ledergruppe og rapporterer til direktør. Arbeidsstedet er Halden og administrasjonen i Sarpsborg.

Sentrale arbeidsoppgaver:

• Ledelse og ansvar for daglig drift
  • Økonomi og budsjettoppfølging
  • Ansvar for utarbeidelse og gjennomføring av Østfoldmuseenes strategi- og handlingsplaner
  • Sikre god og effektiv ressursutnyttelse og bidra til utvikling av alle virksomheter tilknyttet Halden historiske Samlinger
  • Stimulere og legge til rette for god samhandling og et godt arbeidsmiljø
  • Bidra til utvikling av organisasjonen Østfoldmuseene og legge til rette for fellesprosjekter
  • Sørge for god kommunikasjon og samhandling med lokalsamfunnet og samarbeidspartnere

Kompetanse/kvalifikasjoner:

• Utdanning på mastergradsnivå innenfor relevante museumsfag
  • God kjennskap til og erfaring fra museumsdrift
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne (norsk)
  • Førerkort

Vi søker en leder som skal jobbe i tråd med Østfoldmuseenes visjoner, verdier og strategier og som evner å utvikle Halden historiske Samlinger både som en sterk kulturinstitusjon lokalt og regionalt, og som en viktig del av helheten Østfoldmuseene. Vi søker en tydelig, involverende- og løsningsorientert leder med god gjennomføringsevne. Stillingen krever at du har lederegenskaper og god økonomiforståelse.

Tiltredelse så snart som mulig. Ansettelse skjer på de vilkår og med de plikter som fremgår av gjeldende lover, reglement og tariffavtaler. Lønn i henhold til Landsoverenskomsten for museer og andre kulturinstitusjoner. God pensjonsordning i KLP.

Opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til direktør Gunn Mona Ekornes tlf. 909 62 031, epost guneko@arkiv2.ostfoldmuseene.no. Søknad med CV sendes elektronisk via Finn.no. Frist 17. oktober 2016. Attester og vitnemål skal kun oversendes etter nærmere anmodning