Mossefirkortene ved Moss by- og industrimuseum. Repro: Moss by- og industrimuseum.
Mossefirkortene ved Moss by- og industrimuseum. Repro: Moss by- og industrimuseum.

Hvem skrev tekstene til de populære Mossefirkortene?

I museumsbutikken ved Moss by- og industrimuseum får vi ofte spørsmål om Mossefirkortene. Kan man kjøpe disse? Mange forteller at de spilte mossefirkort da de var barn. Flere generasjoner har lekt dette spillet – på hytta, hjemme eller hos besteforeldre.

Avisutklipp om Mossefirkortene fra Helly Hansens klipparkiv rundt 1950.

Avisutklipp fra lanseringen av Mossefirkortene fra Helly Hansens klipparkiv rundt 1950.

Vi har i mange år vurdert å utgi kortene på nytt for salg i museumsbutikken, men uklarhet rundt rettigheter, har gjort dette vanskelig. I forrige uke falt en ny brikke på plass. Da ble museet kontaktet av Lars M. Thorsrud som kunne fortelle at det var hans onkel, Jørgen A. Thorsrud, som illustrerte kortene på oppdrag av Moss Industriforening rundt 1950. Etter å ha utdannet seg som reklametegner i Berlin på 1930-tallet, kom Jørgen Thorsrud tilbake til Norge. Her arbeidet han blant annet som reklamesjef i Jotun Fabrikker, senere som leder for reklamebyråer i Oslo og etter hvert som reklametegner og konsulent i eget firma. I tillegg til reklamer illustrerte Jørgen Thorsrud en del bøker, blant annet en barnesangbok, et pianohefte og julekort.

På veien mot en ny utgivelse er vi også på jakt etter personen som har skrevet de kreative tekstene til Mossefirkortene. Kortspillet inneholder 48 kort med illustrasjoner av kjente navn på produkter eller fabrikker med tilknytning til Moss. Hvert kortene har et lite rim som sier noe om bedriften på kortet. Kjenner du til forfatteren eller har tips om personer som kan vite det, vil vi sette stor pris på om du kan kontakte oss.

Når man spilte Mossefirkort var målet å samle fire kort som hørte sammen for å ta et stikk. I dette gamle utklippet kan du lese mer om idé og opphav til kortene. Det var et smart grep å la kortene fungere som markedsføring i en tid hvor internett, tv og andre medier ikke kunne nå ut til massene slik som i dag. I dag har bedriftene på kortene dessverre forsvunnet en etter en, men kortene er minner om solide industribedrifter og arbeidsplasser som produserte kjente produkter.