Forventningsfull ordfører på moped fra legendariske Trekk30. Foto: Øyvind Andersen

50-tallet på Smaalensmarken for swingende!

Søndag 11. juni 11.00 – 16.00 blir det Smaalensmarken på Borgarsyssel Museum. I år inviterer museet folk tilbake til det swingende 50-tallet.

I år tar vi publikum med på en tidsreise, og ønsker velkommen til Sarpsborg anno 1950! 1950-tallet er faktisk Smaalensmarkens opphav og vugge. I avisen Sarpen kunne man i 1954 lese at i de senere år har fylket fått et nytt vårtegn – Smaalensmarken på fylkesmuseet i Sarpsborg, Borgarsyssel museum, et koselig gammeldags marked i museets fantasifulle regi og med de underligste påfunn som bare et moderne kulturhistorisk museum kan tillate seg (Sarpen 5.5.1954).

Detaljer fra arbeiderleilgheten 1950. Foto: Øyvind Andersen

Fra husmorkafe til Amcars

På Borgarsyssel kan man besøke arbeiderleiligheten fra 1950, en sjarmerende liten tidskapsel som vil bre sin gode retrostemning ut over hele Borgarsyssel Museum denne søndagen. Museet byr på tradisjonell husmorkafe med høye bløtkaker, et bugnende marked, hest og vogn, isbar, gammeldags «lekegate», hoppetauverksted, broderiverksted, skolefrokost med gulrøtter og tran, Amcars, sikorikaffe i bunkeren, swing på torget og masse musikk.

Selv om vi har stor glede av å tematisere våre arrangement, holder vi fast ved noen gode tradisjoner. Det blir bunadsparade, bunadsutstilling, hest og vogn, gammeltraktorens venner og selvfølgelig rømmegrøt.

Sarpsborgkomfyren vekker minner. Foto: Øyvind Andersen

Vil du dele dine 50-tallshistorier?

For å virkelig få pulsen på 50-tallets Sarpsborg, inviterer museet også østfoldingene til å bidra til en utstilling hovedsakelig bestående av bilder, men gjerne også tidstypiske gjenstander til utstillingen 1950-tallet – BYEN FORTELLER.  Sitter du på bilder eller ting som kan vekke minner og nostalgi om 50-tallets Sarpsborg? Send en e-post til Line Kjølberg eller Christine Haugsten Ellefsen eller ring 45294496 på hverdager mellom 08.00 – 15.30.

Våre samarbeidspartnere er Sarpsborg Husflidslag, Bygdekvinnelagene, Bygdeungdomslaget, Sarpsborg Forsvarsforening, Sanitetskvinnelagene, Sarpsborg Historielag, Borgarsyssel museums venner, og Gammeltraktorens venner.

I tillegg har vi et nydelig knippe med frivillige som hjelper oss på Smaalensmarken. Kunne du tenkt deg på bidra et skikkelig swingende Sarpsborg anno 1950? Send en e-post til Line Kjølberg eller Christine Haugsten Ellefsen eller ring 45294496 på hverdager mellom 08.00 – 15.30.