Juleforberedelser – før og nå

I dette undervisningsopplegget får elevene lære og oppleve hvordan man forberedte seg til jul før i tiden.

Vi åpner dørene til de gamle stuene våre og viser frem en julefeiring som mange har glemt. I Snekkenes, en ærverdig sorenskriverbolig fra 1700-tallet, får elevene lære om juletrærnes historie og hvordan jula artet seg i overklassen.  Vi får også se en julepyntet bondestue og lære om alt som måtte gjøres før jul for 100-200 år siden: slakting, lysstøping, ølbrygging, baking, vasking av hus, julebadet og mye mer.

De minste får høre en liten julefortelling til sist.

Nivå: 1.-10.trinn og videregående

Tilgjengelig: november/desember

Varighet: 45 min

Kapasitet: Inntil 20 barn av gangen