Flyfoto fra Widerøe. Avbildet er Herføl på Hvaler
Herføl på Hvaler, flyfoto fra sommeren 1957 Foto: Widerøe's Flyveselskap A/S ØFB.2005-01640

Widerøe flyfoto fra hele Norge – søkbare på nettet

ABM-utvikling tok initiativ i 2007 til å etablere et formalisert fotonettverk ledet av Preus Museum. Nettverket arbeider med bevaring og formidling av kulturhistorisk fotografi. Fotonettverket er en sammenslutning av ledende arkiv og samlinger innen fotobevaringssektoren i Norge.

Nettverket har årlige samlinger. Nettverket drifter et samlings- og fotografregister som er tilgjengelig på Internett. I 2008 ble det satt i gang to felles hovedprosjekter i nettverket: Tidlig norsk fotohistorie – fotografiets barneår og Widerøe’s Flyvelseskap A/S flyfoto. Målet med Widerøe-prosjektet er å få kartlagt, bevart og formidlet hele negativarkivet (sort/hvit og farge) fra perioden 1935 til 1980 som ble solgt til nesten alle landets kommuner  på 1970-tallet, totalt ca 313.900 enheter. Ø

stfold fylkes billedarkiv deltar i fotonettverket, og fotograf Roderick Ewart ved Østfold fylkes billedarkiv err leder for Widerøe-prosjektet, som igangsatte et forprosjekt.  Arbeidsgruppa består av : Ragnar H. Albertsen (FylkesFOTOarkivet i Møre og Romsdal), Lars Rogstad (Oslo Byarkiv), Kristin Aasbø (Nasjonalbiblioteket Mo i Rana), Lisabet Risa (Statsarkivet i Stavanger), Kari Grindland (ØFB). Preus Museum er nettverksansvarlig (2013). Prosjektet videreføres av Nasjonalbiblioteket i 2013.

HER KAN DU FINNE DIGITALISERTE FLYFOTO PÅ NETTET