Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Karl 12.s sti – åpning

Halden havn og Fredriksten festning. Foto: Espen Nordenhaug
1. juni 2018 // 12:30

Bli kjent med personene som preget Karl XIIs liv, og lær mer om hans felttog i utlandet. Nå åpner vi utendørsutstillingen Karl XIIs sti sammen med innenbørsutstillingen Det store fallet.

Åpningen av utstillingen er en del av det europeiske året for kulturarv 2018.

Fra kl 12:00
Liv og røre i festningen med historiske militærgrupper og koret Mixdur.

12:30 Åpningsseremoni av Det store fallet og Karl XIIs sti
Åpningstale av Lillian Nyborg, avdelingsdirektør Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger.

Utstillingene åpnes av Axel Wernhoff, Sveriges ambassadør i Norge, Anne-Kari Holm, varaordfører i Halden og fylkespolitiker Jon Edvard Grimstad for det europeiske året for kulturarv.

Sang, musikk, fanfarer, salutt…

Fra ca kl 13:00
Karl XIIs sti fra torget til Karl XIIs minnesmerke på Fredriksten er åpen å vil bli fritt tilgjengelig fremover.

Utviklingen av Karl XIIs sti er finansiert med støtte av Berg sparebank, Forsvaret, Fredrikstens festnings venner, Halden kommune Sparebankstiftelsen DNB, Sveriges og Ungarns ambassader i Norge og Østfoldmuseene.

juni 01 2018

1. juni 2018