Reklameplakat fra Persil. Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum

Lab1 – Persil vasker hvitest og renest

Når det skummet i Mossesundet fikk Persil-fabrikken skylda! Moss by- og industrimuseum har en liten samling vaskemiddelprodukter fra Persil-fabrikken i Moss. I tillegg til produktene Persil og Ata har vi Henko og «småsøsknene» Sesam, Sil, Peva og IMI.

Vaskemidlene Persil, Henko og Ata var allerede i 1920 årene kjente produkter i Norge. Disse inngikk senere i den omfattende vaskemiddelproduksjonen ved Persil-fabrikken A/S i Moss som startet da bygningen ble oppført i 1939.

Fabrikken lå på den gamle «Alphatomten» i Verftsgata 7 i Moss, og var den eneste av de norske fabrikkene som hadde en skreddersydd bygning for pulverproduksjon. Byggherre var aksjeselskapet HENKEL med røtter i den tyske vaskemiddelprodusenten Henkel & Co A/S i Düsseldorf.

Fabrikken samarbeidet med landbruksindustrien om å utvikle nye og forbedrede vaske- og rensemidler. Dette fikk stor betydning for hygiene og melkekvalitet.

På fabrikken arbeidet det både kvinner og menn. Ved en ny innredning i 1941 viser plantegninger kjønnsdelte spiserom og garderober. I 1972 hadde bedriften 72 ansatte. I 1982 ble produksjonen flyttet til Oslo.

Fabrikkbygningen i teglstein står fortsatt på den samme tomta ved Mossesundet. Den har bevart det opprinnelige preget fra oppførelsen tross endret funksjon og andre eiere. Slik framstår bygningen som et lesbart minne over industribyen Moss.

Har du jobbet på Persil, eller har du opplysninger å komme med, ta turen innom oss i vår Lab1. Gratis inngang!

Når kartongen med vaskepulver var tom, kunne barna klippe ut Persil-piken og pryde henne med antrekk for en hver anledning. Foto: Moss by- og industrimuseum