Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Byen Vår – Fredrikstad i dansketiden 1567-1720

Linjeskipet Dannebroge brenner under Slaget i Køge Bugt.
25. oktober 2018 // 19:00

Vi fortsetter vår populære arrangementsserie «Byen Vår» – Torsdag 25. oktober fra kl. 19.00 blir det temakveld om «Fredrikstad i dansketiden 1567-1720».
I vår unike Historiebar «Bar 1567» kan du denne kvelden få oppleve hele 3 foredragsholdere, med 3 forskjellige interessante tema;

Avdelingsdirektør på Fredrikstad Museum, Gaute Jacobsen, vil fortelle om adelsslekten Huitfeldt. Foredraget følger Huitfeldt-slekten på liv og død i kongemaktens tjeneste. Dette blir en dramatisk reise i Danmark-Norges historie belyst gjennom et spennende persongalleri av kvinner og menn.

Etnolog og Seniorkonsulent ved Fredrikstad Museum, Tor Ulsnæs, vil fortelle om Fredrikstads rolle i den store nordiske krig.

Formidler ved Fredrikstad Museum, Irene Almkvist Ellefsen, vil fortelle om oppdageren Jens Munk. En av våre minst kjente polaroppdagere trådte sine barnesko i Fredrikstad. Tre hundre år før Amundsen seilte han Nordvestpassasjen, med fatalt utfall. Han var uekte sønn av en fallen adelsmann og ble kongelig kaptein. Den spennende historien om hans liv drar oss ut på lange sjøreiser, gjennom piratjakt, slavehandel, bragder og nedturer.

Det vil også bli mulighet for å kjøpe kaffe og vafler i pausen.

Billetter 100 kr – fås på Ticketco.no

Velkommen til en innholdsrik kveld i Bar 1567!

oktober 25 2018

Arena: