Inger Johanne Larsen fortalte om sine to "juveler" i utstillingen på Fredriksten festning. Foto: Lillian Nyborg-

Aase Johanne fortalte om sine juveler

Inger Johanne Larsen fortalte om sine to «juveler» i utstillingen på Fredriksten festning. Foto: Lillian Nyborg-

På søndag var Aase Johanne Larsen gjest i museet på Fredriksten festning. Hun har bidratt med flere gjenstander til utstillingen Vi, de priveligerte? Hun fortalte i hovedsak om to av de 350 publikumsgjenstandene i utstillingen. Knyttet til Aase Johanne Larsens gjenstander var det mye interessant familiehistorie. Aase bidro til å levendegjøre utstillingen og Halden-historien ved å dele sine historier om  sin oldemor og sin onkel. Spesielt to av gjenstandene omtalte hun som sine juveler, nemlig en amerikakjole og et kviltet teppe. Det kviltede teppet var laget av hennes oldemor. Hun var en sterk kvinne, født i 1880, som blant annet fødte to barn utenfor ekteskapet. I tilknytning til amerikakjolen kunne hun fortelle om en generøs onkel som opplevde krigens redsler på havet og som tok med kjoler og blondetruser fra Amerika og hjem til Aase Johanne i Halden. Det interessante å observere i forhold til Aases varme historier knyttet til hennes familie, er at Halden ikke var eller er et isolert sted eller at enkeltmenneskers historie er ubetydelige. Haldens og haldensernes historie er vevd inn i de store hendelse i Norge og Europe. Ja, man kan til og med knytte paralleller helt Amerika. Ved å fortelle enkeltmenneskers historier berøres vi på en helt spesiell måte og disse historiene blir en verdifull døråpner inn til de store linjene. Utstillingen i Øvre Magasin på Fredriksten festning er åpen på søndager og vi konstaterer med glede at mange finner veien til utstillingene disse dagene. Flere besøkende kommer til og med tilbake flere ganger! I tillegg til søndagsåpent museum vil det bli nok en søndag med «Gjest i museet». Søndag den 8. november kommer Knut Nærum, kjent fra Nytt på Nytt på NRK, og Gunn Mona Ekornes, direktør ved Østfoldmuseene, for å kåsere om hver sin utvalgte gjenstand fra utstillingen. Vi gleder oss allerede! I høst er det mulig å stemme på Årets gjenstand i Halden. Se utstillingen og bli med på å stemme frem jubileumsårets beste gjenstand!