Liv Bjelland studerer Borgarsyssel i masteroppgaven sin om digital utvikling på museum. Foto: Christine Haugsten Ellefsen
Liv Bjelland studerer Borgarsyssel i masteroppgaven sin om digital utvikling på museum. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Borgarsyssel i masteroppgave om digital utvikling

Museenes endrede rolle som kunnskapsformidler inn i den digitale tid.” 

Dette er arbeidstitttelen på forskningsprosjektet som Borgarsyssel Museum bidrar i denne våren.

Museumspedagog Christine Haugsten Ellefsen har blitt intervjuet om hvordan Borgarsyssel bruker digitale verktøy i formidlingen., med særlig vekt på undervisningsopplegget Borgcraft.

Vi er stolte av at Borgarsyssel sees på som litt ekstra progressive i denne studien.

Les mer om Borgcraft 

Masterstudent i pedagogikk ved Universitetet i Oslo Liv Bjelland skriver følgende om prosjektet sitt:

Samfunnet retter nye forventninger mot museene om å «levere» i tråd med det 21. århundrets demokratiserte medievirkelighet. Og museene er i gang med å «digitalisere», men hvordan forholder museene seg til de mer grunnleggende utfordringene som kunnskapsformidlere i den nye «digitale virkeligheten»? Hvordan tolker museene selv den nye rollen? Hva hindrer eventuelle endringer? Hva må eventuelt til for å komme dit?Formålet med denne studien er å bidra til en større klarhet rundt museenes formidlingsrolle i det 21.århundre. Dette er tematikken i mitt masterprosjekt ved Institutt for Pedagogikk ved Universitetet i Oslo, våren 2017. For å belyse dette ønsker jeg å intervjue personer som står nært en praktisk virkelighet med implementering av museenes nye formidlingsrolle, med perspektiver basert erfaringer i møte mellom «visjon og virkelighet».