Studenter ved Digital medieproduksjon ved Høgskolen i Østfold. Fra venstre: Karoline Andreassen, Tina Hele Bunes og Andrea Pharo Ronde, Foto: Espen Nordenhaug

Borgcraft – middelalderbyen Borg i Minecraft

Hvordan kan vi gjenskape og formidle det som ikke lenger finnes? Hvordan kan vi ta i bruk digitale verktøy og virkemidler for å nå og engasjere nye målgrupper, og hvordan kan vi bruke dette som undervisningsverktøy? Dette er noen av spørsmålene vi stilte oss selv da ideen om Borgcraft så dagens lys.

I januar 2016 startet enda et spennende nybrottsarbeid på Borgarsyssel Museum. Tre bachelorstudenter fra Høgskolen i Østfold skal utforske hvordan museet kan bruke Minecraft som undervisningsverktøy i det nye formidlingsbygget Olavs hall.

Olavs hall skal romme en utstilling for alle historieinteresserte, men det vil bli et ekstra fokus på historieformidling rettet mot barn og unge. For å lykkes med dette vil museet ta i bruk nye metoder – og beveger seg inn i spillverdenen.

Våren 2014 utfordret vi fire studenter fra Digital medieproduksjon ved Høgskolen i Østfold til å skrive en oppgave der vi ba de om å kartlegge muligheter for å ta i bruk digitale verktøy og virkemidler for formidling i den nye Olavs hall. En av anbefalingene de kom med var å ta i bruk Minecraft som et undervisnings- og formidlingsverktøy. Det er dette som er bakgrunnen for at det nå er definert en ny oppgave der de tre studentene nå skal hjelpe oss med å implementere et spillrom med Minecraft i nye Olavs hall.

Minecraft som undervisnings- og formidlingsverktøy

Minecraft er et spill som kan beskrives som en digital versjon av LEGO. Spillet kan spilles alene eller sammen med andre. Hver spiller får sin egen avatar – en figur som skal styres gjen­nom en ver­den bygd opp av blokker. Blokkene kan bygges med og de kan rives ned. Det er bare fantasien som setter grenser for hva som kan bygges.

I Minecraft lever det dyr som sau, gris, kyllinger, høner, kuer etc. Det er også trær, mineraler og andre nødvendige ressurser for å kunne sanke, leve, bygge og bo. Vi tror dette gir gode forutsetninger for å kunne ta i bruk spillet som et verktøy i historieformidling.

Borgcraft – Middelalderbyen Borg i Minecraft

Med utgangspunkt i de få restene som finnes fra det som en gang var middelalderbyen Borg skal elevene få lov til å gjenskape Borg i Minecraft med de redskapene og materialene som var tilgjengelige i middelalderen, altså i digital form. Vi ser for oss at de sitter sammen og konstruerer bygninger, løser oppgaver og interagerer i spilluniverset. Vi undersøker også muligheter for å eksportere de konstruerte bygningene slik at de kan brukes i f. eks formidling på mobil eller i 3D-print slik at de på sikt kan danne en fysisk miniatyrversjon av middelalderbyen Borg.

Om samarbeidet med Høgskolen

Østfoldmuseene har for øyeblikket tre bacheloroppgaver og én masteroppgave som løses av studenter ved IT-avdelingen ved Høgskolen i Østfold. Vi er veldige glade for å ha knyttet kontakt med et fagmiljø som kan bidra med kompetanse på et fagfelt som stadig blir viktigere for å fornye måten vi formidler og kommuniserer med publikum.

Museeet ser nå fram til samarbeidet med de tre bachelorstudentene Andrea Pharo Ronde, Tina Hele Bunes og Karoline Andreassen prosjektet. Vi trenger kloke hoder og nye tanker med oss i denne prosessen!