Her er arkeolog Nora Furan avbildet under utgravninen på tomta til Olavs hall som ble gjennomført i sommer. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Brønnfunnet på Borgarsyssel er datert

Brønnen som tidligere i høst ble funnet på Borgarsyssel Museum, nærmere bestemt på tomten til Olavs hall, er nå datert.

Vi hadde alle forventet en datering til middelalderen (før reformasjonen i 1537), men slik ble det ikke! Treringsdateringer fra to av stokkene i brønnen viser at den mest sannsynlig ble anlagt i 1546 – 9 år etter reformasjonen og 21 år før svenskene brant byen og den ble flytte. Dette er en spennende periode av byens historie, som vi et lite om.

Arkeolog Nora Furam fra NIKU (Norsk Institutt for Kulturminneforskning) har skrevet om funnet her: https://nikuarkeologi.wordpress.com/2015/12/02/datering-av-bronnen/

Tekst: Mona Beate Vattekar

Les om utgravningen i sommer