Fem jenter som lager papirdukker og klær
Marie (14 år), Linnea (10 år), Juliane (7 år) og Tuva (9 år) designer klær til Persil piken. Foto: Weronica Melbø-Jørgensen

Den populære Persilpiken og Rasmus båtbygger

Forfatter: Weronica Melbø-Jørgensen

Dypt konsentrert satt Marie (14 år), Linnea (10 år), Juliane (7 år) og Tuva (9 år) og designet klær til papirdukken Persil piken på museet i dag. Flere besøkende har delt sine minner fra barndommen om denne dukken og hvordan «mor» måtte tømme vaskepulveret over i en annen beholder slik at dukken kunne klippes ut.

gutt med LEGO-båt

Rasmus på 7,5 år har bygget et bidrag til skipsutstllingen på Moss by- og industrimuseum. Foto: Weronica Melbøe-Jørgensen

I andre etasje på Moss by- og industrimuseum finner man utstillingen om skipet MS Hadsel og Moss verft. Blant båtmodeller og historieoppslag finner man to store kasser full av Lego. Barna oppfordres til å bygge sine egne skip som vi kan stille ut i våre kabinetter og stolt vise frem til våre besøkende. Rasmus (7,5 år) har i dag bygget et krigsskip med hemmelig kanon og en hai på dekk. Skipet han står til utstilling i vinduet vårt for den som har lyst til å komme å se det!