Arbeidene med oppføringen av nytt formidlingsbygg på Borgarsyssel Museum er godt i gang. Foto: Espen Nordenhaug

Er vi i rute med Olavs hall?

Rekker dere dette da? Spørsmålet kommer ofte og rammer oss som et lite piskeslag hver gang. Vel, kanskje ikke et piskeslag, men liten gruppe museumsansatte på Borgarsyssel Museum får definitivt økt puls. De har nemlig en apokalyptisk nedtelling til en helt spesiell dato. 29. juli 2016. Olsok.

29. juli 2016 skal det stå et flunkende nytt formidlingsbygg på Borgarsyssel Museum. Ikke bare skal bygget være oppe, men det skal romme en moderne byhistorisk utstilling med fokus på middelalderbyen Borg. Den skal fortelle historien gjennom fantastiske gamle gjenstander og ny teknologi.

Nervøse

Det er bare få dager igjen av 2015. Kan dette gå? Vi smiler og forsikrer. Joda, alt er i sin skjønneste orden. 29. juli 2016 åpner vi nytt bygg og ny utstilling. Full kontroll. Men smilet er litt stivt, så for vår egen julefreds skyld tar vi tar oss en tur ned på byggetomta for å få noen beroligende ord av anleggsleder Trond Westby.

DSC_0030

IKKE VERRE ENN ANDRE BYGG: Trond Westby leder anleggsarbeidet med stø hånd. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

– Vi er ferdig med undergulvet. Det er av betong og under er det påler og småvegger. Overgulvet kommer oppå der igjen, så det blir 10 cm til med gulv. Over nyttår skal vi montere stålet. Det er stålet som danner formen på bygget. Langs sidene av gulvet er det montert bolter. Vi skal tre søyler ned på disse boltene på ca 5 meter. Når det er på plass, legger vi på taket.

Gulv på ulike nivåer

Westby synes ikke bygget er spesielt komplisert, men litt annerledes er dette prosjektet likevel. Arkitekten har tegnet gulvet i ulike nivåer, slik at publikum kan gå bakover og nedover i både hall og tid.

– Det er ikke verre her enn andre steder, men dere har jo funnet på noen rare ting inne i det bygget, som gjør det litt mer komplisert – nemlig det at gulvet går trappevis nedover. Det krever ekstra arbeid. Det som virkelig kan forsinke prosjekter som dette – er hvorvidt man gjør arkeologiske funn, men dere var tidlig ute med å gjøre utgravningen, så det har ikke forsinket bygget.

LES OM DEN ARKEKOLOGISKE UTGRAVNINGEN: Nye middelalderfunn på Borgarsyssel

LES OM FUNNET: Brønnfunnet er datert

En høyt verdsatt julegave

Over nyttår går byggeprosessen over i en ny fase.

– Da må vi begynne å se mot tårnet, forteller Westby. Samtidig skal det være fullt fokus på å få opp veggene i underbygget. Da vil vi kjøre to byggeprosesser parallellt.

Og så gir Trond oss en høyt verdsatt julegave:

– Trond, tror du vi bli ferdige med det her i tide?

– Ja, det trur jeg, svarer Trond.

Trykk på bildet og se hva som skjedde på byggetomta i desember. Det går fremover – det er det ingen tvil om.