Et lite stykke OL i Moss

Husker du OL i ’94? Og husker du kanskje også bekledningen? I disse dager sitter mange nordmenn klistret til fjernsynet for å få en bit av OL.
Jevnlig ser vi de designede OL-klærne fra Phenix på skjermen i medaljeseremonier og lignende,
men visste du at Moss by- og industrimuseum har en stor samling av OL-klær fra 94, og at de er produsert av Helly Hansen? Ikke? Følg med nå!

Mange av oss husker vettene som fløy rundt over skjermen, og danset i ilden på Lillehammer.
Du husker kanskje fargen og formen også?
Vettedraktene var produsert av Helly Hansen, og det var scenograf og kostymemaker Kari Graklev som stod for utformingen, men Lise Skjåk Bræk var også involvert som konsulent og designer under OL.
Vettedrakten ble brukt på åpnings- og avslutningsseremonien under de olympiske vinterleker på Lillehammer i 1994. Vettene er skapninger som er kjent i norsk folketro, faktisk tilbake til norrøn mytologi.
Folketroen sier at de lever under jorden og i berg. Under åpnings og avslutningsseremonien fikk vettene en sentral rolle i seremoniens dramaturgi, og ble kjent verden over.
Vettene var kledd i fem forskjellige typer drakter med fargene som man finner i de olympiske ringer. Fargene symboliserte de fem verdensdelene.
Kostymedesigner Kari Gravklev fant inspirasjon fra gamle drakter og mønster da hun designet draktene.

Et morsomt innslag var det to søte OL-maskotene Kristin og Håkon?
For de minste ble det utviklet en helt egen OL-kolleksjon av bukser, gensere, luer, vanter og parkdress som var dekorert med ynglingene.
Da medaljeseremonien stod på Lillehammer var de norske utøverne iført Helly Hansen-klær.
I tillegg leverte fabrikken i Moss også en rekke plagg til sponsorer som var tilstede og opplevde vinterlekene.

Mange av oss har kanskje en del av plaggene eller sekkene hjemme enda, har du?

Om du ønsker et gjensyn med de typiske fargene, mønstrene og snittene som preget vintermoten i 1994, så finner du mer informasjon om Moss by- og industrimuseums OL-samling på Digitaltmuseum

Kilde: Norges Olympiske Museum, vettedrakt på Digitalt Museum