Fra rosemalte kister og skap til nåleputer

Rosemaling er blant de tingene som vi betrakter som «typisk norsk». Fra omkring 1740 til 1860 var det vanlig å dekorere gjenstander og interiør med rike blomster- og bladmotiv. Det er kanskje først og fremst traktene rundt Telemark, Hallingdal og Setesdal som blir forbundet med dette, men rosemaling var faktisk også ganske vanlig på bygdene i  Øst- og Vest-Norge for øvrig.

Selv på våre trakter finner vi mange flotte rosemalte gjenstander, og Østfoldbunaden Løkendrakten er inspirert av elementer i rosemalerier fra Østfold. Nærmere bestemt er det et skap fra Løken i Trøgstad som har disse rosene og ornamentene som vi finner på bunaden i dag.

I Borgarsyssel Museums samlinger finnes det også rosemalte gjenstander, blant annet  flere kister og skap, som har inspirert Gro Staal Martinsen i Sarpsborg Husflidslag når hun har laget sine nåleputer og nålebrev. Disse selges nå i museumsbutikken i Olavs hall. De er laget av ullstoff med broderi i ullgarn, og nålebrevene er foret med bomullsstoff.