Jubileumsbannere, Sarpsborgs 950årsjubileum, foto Hege-B Lindemark

Har du sett jubileumsbannerne fra 1966?

Til Sarpsborgs 950-årsjubileum i 1966 ble det laget ni jubileumsbannere som var bemalte med Sarpsborgs gamle byvåpen og flotte illustrasjoner over byens historie.

Museet ønsker å stille ut et utvalg av disse bannerne til byens tusenårsjubileum i 2016. I den forbindelse henvender vi oss til Sarpsborgs innbyggere. Er det noen som husker disse bannerne, eller har fotografier av bannerne fra jubileet i 1966?

Bannere er store, over fire meter lange og 1,4 meter i bredden, og ble i sin tid overlevert fra Sarpsborg brannvesen til museet. Vi har dessverre svært lite historikk rundt disse bannerne, og håper noen der ute kan hjelpe oss.

Ta gjerne kontakt med museet på e-post: heglin@arkiv2.ostfoldmuseene.no

Jubileumsbanner fra 1966, grønn, Sarpsborg 1900-tallet, foto Hege-Beate Lindemark
Teknisk konservator Randa Arntzen og Mona Beate B. Vattekar studerer jubileumsbannerne fra 1966, foto HBL