Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Kulturhistorisk vandring til Spjær på Spjærøy

Fra det gamle båtbyggeriet på Kjellvika. Til venstre ligger den hvite snekka "Bølgen" som i dag står på Kystmuseet. Foto utlånt av Thor Ivar Olsen.
13. juni 2018 // 18:00 - 20:00

Kystmuseet Hvaler inviterer til kulturhistorisk vandring på Spjær syd på Spjærøy onsdag 13. juni kl. 18.00. Spjær er et spennende kulturhistorisk område og er spesielt kjent for sine lange tradisjoner innen båtbygging og losvirksomhet.

Området har også gunstige forutsetninger for jordbruk og gode havneforhold for fiskere. På turen beveger vi oss forbi flere pittoreske eiendommer, lunt plassert i terrenget. Guider på turen er de lokale kjentmennene Ragnar Edvinsen og Thor Ivar Olsen. De vil veilede oss gjennom landskapet og fortelle spennende historier om ting som har foregått på de stedene vi passerer. Sistnevnte er dessuten 5. generasjon båtbygger og vil ta oss gjennom denne delen av historien.

Møt opp på parkeringsplassen til friområdet i Spjærekilen. Herfra går vi ned til snuplassen, før vi går videre oppover veien mot gårdene på Spjær og tar gamle losstien til Kjellvika. Vi legger opp til en liten kafferast underveis. Ta derfor med sitteunderlag og drikke. Turen avsluttes ca. kl. 20.00.

Tid: Onsdag 13. juni kl. 18.00

Pris: Kr. 60,- for voksne, kr. 20,- for barn.

Velkommen til tur i spennende og flott landskap. Vel møtt!!

juni 13 2018

13. juni 2018