Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Kulturkveld på museet: Fregatten Stenbocken – Tordenskjolds prise

11. april 2018 // 19:00 - 21:00

Kystmuseet Hvaler inviterer til foredrag om fregatten Stenbocken som Tordenskjold erobret under slaget i Dynekilen i 1716.

Under den store nordiske krig 1700-21 utførte den dansk-norske marine et heldig kupp i Dynekilen 1716. En svensk transportflåte med livsnødvendige forsyninger til Karl 12s hær i Østfold ble erobret. Tordenskiold tok med seg erobrede skip til Hvaler og Fredrikstad. Det største skipet var Stenbocken, som ble liggende i Fredrikstad, sank her og ble hevet i 1932. Skuta lå som attraksjon utenfor Gamlebyen til 1957.

Foredragsholder er etnolog og seniorrådgiver Tor Ulsnæs ved Fredrikstad Museum. Tor har jobbet mye med både militær og maritim historie, og har ellers stor kunnskap om 1700-talls historie. Han er blant annet leder av Kong Frederik IVs Tambourafdeling af 1704.

Velkommen til en lærerik aften på Kystmuseet Hvaler!

Tor Ulsnæs. Foto: Øyvind Andersen, Østfoldmuseene.

Fra slaget i Dynekilen. Illustrasjon fra Fredrikstad Museum.

april 11 2018

Arena: