Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Kulturkveld på museet: Johan Borgen – Hvalers store forfatter

Johan Borgen på Knatten med Asmalsundet i bakgrunnen (Foto: privat)
10. oktober 2018 // 19:00 - 21:00

Kystmuseet Hvaler inviterer til foredrag om Johan Borgens forfatterskap og hans nære tilknytning til Hvaler, der Borgen bodde i store deler av sitt liv.

Johan Borgen var fra tidlig på 1950-tallet til sin død i 1979 en av Norges mest betydningsfulle forfattere. I omtrent samme periode holdt han mye til på Hvaler. Fra 1951 bodde familien Borgen hver sommer og i enkelte andre perioder på Akerøya i det som nå er kystledhytte. Der fullførte han blant annet den berømte romanen «Lillelord», som gjorde ham til en aktuell kandidat for Nobelprisen i litteratur. I 1967 ble han den andre norske forfatter som vant Nordisk Råds litteraturpris, og for premiesummen på 50 000 kroner kjøpte familien Borgen stedet «Knatten» på Asmaløy – og ble fastboende på Hvaler. På «Knatten» skrev han sine siste romaner og noveller – og også en del epistler om Hvaler.

Foredragsholder er Jørn Enger, tidligere sjef for NRK Østfold. Enger skrev sin hovedfagsavhandling på Universitetet om Johan Borgens forfatterskap, og han hadde mye kontakt med både Annemarta og Johan Borgen de siste årene de levde. Under foredraget vil det vises mange unike bilder fra Hvaler.

Velkommen til en spennende og lærerik kveld på museet!

Vi minner om at alle museets foredrag er flyttet til Amfigrotta ved Brottet på Spjærøy!

oktober 10 2018

Arena: