Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

Rosenes Dag på Elingaard

Rose
Foto Roar Syversen
1. juli 2018 // 12:00 - 16:00

Vi har den store gleden for andre året på rad, og få invitere til  Tombs tidligere gamle tradisjon med «Rosenes Dag», men på vakre Elingaard herregård, denne første søndagen i juli.
Vi håper publikum strømmer til herregården denne dagen, for å lære mer om roser, og kanskje handle litt til hagene sine.

Forhistorien til «Rosenes Dag» på Tomb Landbruksskole:

Etter initiativ fra Rein Lae Solberg, samlet noen medlemmer av Norsk Roseforening seg for å se om det var grunnlag for å danne en lokal avdeling av NRF. Det var 13 medlemmer tilstede og det ble vedtatt å danne en lokalavdeling. Kontaktmann ble Owald Watndal. Foreningens navn er Norsk Roseforening – Avd. Østfold.Formålet for foreningen er å fremme kunnskap om og interesse for roser.

Logo Norsk Roseforening

Det var allerede på dette tidspunkt planer for en rosehage i Østfold, og Solberg presenterte en avtale med Moss Museumslag om bruk av Rabekk Gård til en rosehave. Også Torderød Gård i Moss ble forespurt om interessen for å etablere en rosehave der. Ingen av disse stedene ble valgt.

Foreningen fikk deretter istand en avtale med Tomb Videregående Skole og Landbruksstudier ( tidl. Tomb Jordbruksskole) i Råde, og i 1990 ble de første rosene plantet. Roseaven skulle være et forsøksfelt og inspirasjonskilde for folk vedr. valg av roser til sine haver.

Rosehaven ble Østfoldforeningens store prosjekt, og de som var på Tomb på den tiden rosene sto i full blomst har jo sett hvor flott det var! Det ble arrangert «Rosenes Dag» hvert år etterhvert, publikum strømmet til, og medbrakte ofte roser de ville vite mer om.

Dessverre ble det etterhvert vanskeligere å få nok folk til å stille på dugnader, slik at rosehaven etterhvert ikke var så presentabel som vi ønsket. På årsmøtet i 2015 ble det tilslutt vedtatt at vi skulle avvikle rosehaven. Ved avviklingen var det spesielt viktig for styret å sørge for at de historiske rosene ble tatt vare på, likeledes Lundstadrosene. Det ble inngått avtale med Venneforeningen ved Torderød Gård, og 50 av de historiske roser er nå kommet dit. Østfoldmuseene ønsket også noen av de historiske rosene, og har plantet dem på flere av sine avdelinger; Storedal Kultursenter, Borgarsyssel Museum og på Elingaard herregård.

I tillegg til å lære om rosesorter og stell, og å kunne handle litt til din egen hage, tilbyr vi denne dagen et foredrag i spisesalen kl. 12.30.
Da vil dere få høre Roseforeningens Ola Larsen fortelle om Rosa Gallica.
Inkludert i vanlig inngangsbillett – velkommen!

Denne søndagen – som hver søndag og onsdag i perioden 3. juni – 26. august – er herregården åpen for publikum fra 12.00 – 16.00.
Derfor kan du, i tillegg til å oppleve «Rosenes Dag» i Elingaards romslige hage, mot å løse inngangsbillett (75 kr/ 30 kr) også kose deg med;

• Åpen herregård med formidlere tilgjengelig
  • Herregårdskafè med kaffe og Elingaardskake
  • Fejakt for barna
  • Åpen museumsbutikk med spennende varer