Vinterbilde av Wegnerbrakka
Wegnerbrakka februar 2015. (Foto: Espen Nordenhaug)

Kunnskapens Borg 2016 – Borgarsyssel Museums foredragsrekke

Borgarsyssel Museum ønsker å bidra til historieformidlingen under Sarpsborgs tusenårsjubileum, og å gjøre sarpingene stolte av byen sin i et historisk perspektiv. I løpet av 2016 vil vi bruke mye tid og ressurser på å øke bevisstheten om Borg i den tidligste perioden av byens historie. Først og fremst skjer dette i vår nye utstilling i Olavs hall, som åpner 29. juli, men vi har også satt sammen en foredragsrekke som vi har kalt Kunnskapens Borg. Her har vi i hovedsak invitert foredragsholdere som er kapasiteter på formidling av middelalderhistorie og arkeologi.

Først ute er Ida C. Wendel fra Østfold fylkeskommunes middelalderprosjekt og Mona Elise Wirkola som er koordinator for pilegrimsferden fra Trondheim til Sarpsborg sommeren 2016.
Torsdag 21. januar kl 19 kommer de til Wegnerbrakka for å fortelle om pilegrimstradisjonen og den nyfattede interesse for den i vår moderne tid. Mona-Elise Wirkola, som gikk ruten fra Sarpsborg til Trondhjem i fjor, vil fortelle om sine opplevelser som pilegrim. iSarpsborg vil mot slutten av kvelden informere om opplegget rundt pilegrimsferden  i 2016, og hva du kan gjøre for å melde deg som vandrer på deler av turen. Arrangementet er i samarbeid med iSarpsborg og Sarpsborg kommune, og pga sponsing er det fri entré. Les egen sak her.

Torsdag 4. februar er vi stolte av å presentere Norges beste foreleser, professor Frank Aarebrot med foredraget 1000 år på 100 minutter. Les egen sak her.

17. mars skal museet holde et fagseminar i samarbeid med Stiklestad nasjonale kultursenter, og i den forbindelse blir det også et kveldsforedrag åpent for publikum. Da kommer tidligere direktør ved Borgarsyssel Museum og nåværende professor i historie ved UiO Hans Jacob Orning og forteller om bygrunnleggelser i middelalderen, de strategiske hensynene som oftest lå bak og kongenes rolle i disse prosessene.
Inngang kr 100,- (+ evt billettavgift)

21. april kommer Henriette Mikkelsen Hoel fra Universitetet i Bergen, hun holder på med en doktorgrad om norske middelalderdronninger, og vil fortelle om dette arbeidet. Astrid – Olav Haraldssons dronning. Om dronninger i norsk middelalder. Inngang kr 100,- (+ evt billettavgift)

26. mai er det museets egen konservator og arkeolog Mona Beate Buckholm Vattekar som holder omvisning på Olavsvollen, og forteller om både kong Olav og hans by, basert på de arkeologiske funnene som er gjort i området hvor middelalderbyen Borg lå. Inngang kr 100,- (+ evt billettavgift)

9. juni får vi besøk av forfatter Øystein Morten og professor Per Holck. Morten er religionshistoriker og har forsket på mytene om Olav Haraldsson. Dette stoffet diskuterer han i boka «Jakten på Olav den hellige». I boken blir det også brukt en del tid på en angivelig Olavs-relikvie, et leggbein man har oppbevart i et relikivieskrin i St. Olav katolske domkirke i Oslo i lengre tid. Professor i anatomi Per Holck var ansvarlig for undersøkelsene av leggbeinet og gjorde spennende funn. Morten og Holck gir hvert sitt foredrag om arbeidet med boken om helgenkongen, og avdekkingen av faktaene rundt leggbeinet.
Inngang kr 100,- (+ evt billettavgift) – 15 min pause mellom foredragene

22. september har vårt nye formidlingsbygg vært åpent i to måneder, og den som ønsker en omvisning i utstillingen med hun som har laget den har muligheten her. Konservator Hege-Beate Lindemark, som har vært kurator, tar med publikum rundt i jubilumsutstillingen, og forteller om arbeidet bak det ferdige resultatet. Inngang kr 100,- (+ evt billettavgift)

20. oktober kommer nok en forfatter til Borgarsyssel, denne gangen er det den anerkjente Tore Skeie, som tidligere har skrevet om blant annet Alv Erlingsson. Tore Skeie arbeider nå med en ny bok om Olav Haraldsson og forteller om dette prosjektet. Vi kan være trygge på å få et nytt og friskt blikk på mannen som grunnla Borg i 1016. Inngang kr 100,- (+ evt billettavgift)

3. november kommer siste post på programmet i foredragsrekken, da museet er vertskap for det nasjonale borgseminaret. Vi har invitert seminardeltager og førsteamanuensis ved Nidaros domkirkes restaureringsarbeider Øystein Ekroll til å holde et foredrag som også er åpent for publikum. Han har gitt det tittelen Sarpsborg – Nidaros – Jerusalem. Olav Haraldsson som konge og Kristus-lik helgen. Her får vi høre om Olav Haraldsson som helgenkonge, med fokus på Olavskulten i Trondheim og pilegrimstradisjonen, og Nidarosdomens oktogon som fysisk uttrykk for Olavs Kristus-like status.
Inngang kr 100,- (+ evt billettavgift)

Alle foredragene begynner kl. 19.00. Med unntak av Frank Aarebrots foredrag 4. februar som blir i Filadelfiakirken i Sarpsborg, foregår alle på Borgarsyssel Museum, enten i Wegnerbrakka, Olavs hall eller ute på museumsområdet.