Mosselukt på flaske. Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum

lab1 – Har Moss blitt et bedre sted uten Mosselukta?

Mangt og meget er sagt om den berømte Mosselukta. Spør man noen utenbys fra om hva de vet om Moss, er svaret ofte Mosselukta. Slik har den gitt byen en identitet, men kanskje ikke den vi ønsket oss? Er historien om lukta bare negativ?

Alle kjenner til uttrykket: «Det lukter ikke vondt, det lukter penger». Det sies at borgermester Arne Magnussen engang skal ha sagt at «Hittil har ingen dødd av denne lukten, men over tusen mennesker lever av den».

Kan vi i ettertid bruke lukta til noe positivt? Kan vi på kreativt vis snu denne berømmelsen i vår favør? Kamyrkokeren, den såkalte Peterson-pipa, står fremdeles. Herfra steg den berømte røyken, med den tilhørende duften opp. Kan vi skape noe ut av dette?

I forbindelse med Kulturminneåret 2009 ble Mosselukta et av 52 utvalgte kulturminner. Skal vi bare la det bli med minnene?

Museet har lukta i sin samling. På Verket 20, kan du i sommer få en liten «sniff» om du skulle være en av dem som savner lukta, eller bare er nysgjerrig og vil kjenne duften av Moss slik den en gang var!

I Lab1 ønsker vi å ta del i dine minner og høre hva du mener om den tidligere lukta som hang over Moss.

I Verket 20 har vi en egen automat der du kan lukte den ekte Mosselukta! Foto: Ayse Akkoca / Østfoldmuseene