Middelalderbyen Borg skal bygges i Minecraft

En liten ridder spiller MInecraft på årets Smaalensmarken. I høst vil mange få prøve seg. Foto: Hege Hauge Tofte

En liten ridder spiller Minecraft på årets Smaalensmarken. I høst vil mange få prøve seg. Foto: Hege Hauge Tofte

I oktober og november skjer det store ting på Borgarsyssel Museum. 659 5. klassinger skal bygge middelalderbyen Borg i Minecraft!

Klarer man å forestille seg en kirke når man står i ring av sten?

Ser man et mektig militært anlegg når man ser en reisning i landskapet mot Borregaard?

Kan man tenke seg hvordan det var å være barn i middelalderbyen Borg når man ser en skinnbit av en sko eller en liten mynt?

Hvordan kan vi gjenskape og formidle det som ikke lenger finnes? På Borgarsyssel Museum lar vi nå 5. klassingene i Sarpsborg ta saken i egne hender. I høst skal de nemlig ikke bare forestille seg hvordan Sarpsborg har vært for tusen år siden, men faktisk bygge den selv.

Hva er Minecraft?

Minecraft et spill som kan beskrives som en digital versjon av LEGO. Spillet kan spilles alene eller sammen med andre. Hver spiller får sin egen avatar – en figur som skal styres gjen­nom en ver­den bygd opp av blokker. Blokkene kan bygges med og de kan rives ned. I Minecraft lever det dyr som sau, gris, kyllinger, høner, kuer etc. Det er også trær, mineraler og andre nødvendige ressurser for å kunne sanke, leve, bygge og bo.Med utgangspunkt i de få restene som finnes fra det som en gang var middelalderbyen Borg skal elevene få lov til å gjenskape Borg i Minecraft med de redskapene og materialene som var tilgjengelige i middelalderen, altså i digital form.

Nye metoder for nye generasjoner

Museumspedagog Christine Haugsten Ellefsen er spent på opplegget.

– Det er første gang vi tar i bruk spillpedagogikk i historieformidling på denne måten, men jeg har veldig tro på dette. Utfordringen ligger å skape en meningsfull sammenheng mellom de faktiske kulturminnene og det elevene lager i Minecraft. Dette opplegget ble grundig utredet med flere brukertester våren 2016, i samarbeid med en super gjeng fra Høyskolen i Østfold, så jeg har god tro på noen veldig spennende uker på museet i høst.

Den lokale kulturelle skolesekken

Alle elevene på 5. trinn i Sarpsborg er invitert, i alt 659 elever. Dette er en del av Den lokale kulturelle skolesekken i Sarpsborg Kommune.

Borgarsyssel Museum har ikke kapasitet til å ta i mot andre skoleklasser enn de som er invitert til Minecraftprosjektet fra og med uke 41 – 45. (10. oktober – 11. november), men ønsker alle øvrige skoler velkommen tilbake etter 11. november.

Kontaktperson: Christine Haugsten Ellefsen