Stillaset er satt opp på Kirkebys sydvegg
Stillaset er satt opp. - Lisens: Creative Commons License

Ny kledning på gammelt hus

Hvis du tar deg en rusletur på museumsområdet i sommer vil du se at det arbeides på flere av de antikvariske bygningene. En av dem er den store svalgangsbygningen Kirkeby, ved museumstorget. På sydveggen er det satt opp stillas, og i løpet av sommeren skal kledningen byttes.

Kirkeby er en fredet bygning og fredningen stiller store krav til materialbruk og teknikk. Til denne restaureringsjobben blir det blant annet brukt malmfuru fra Alvdal og håndsmidde spiker. Trevirket er høvlet på vårt eget verksted og jobben gjøres av Østfoldmuseenes dyktige håndverkere. Når den nye kledningen er på plass skal veggen få et strøk linoljemaling.

Bygningen stod opprinnelig på gården Kirkeby i Øyemark, nåværende Marker kommune. Huset ble fredet i 1923, og 15 år senere ble det flyttet og gjenoppført på Borgarsyssel Museum i Sarpsborg. I 2011 ble det foretatt dendrokronologiske undersøkelser av Kirkeby, disse undersøkelsene viste at bygningen har en spennende historie.