Nytt liv for gamle modeller

På Borgarsyssel Museum har man i over et halvt århundre kunnet glede seg over fire flotte modeller av Østfolds mangfoldige kulturlandskap; steinalderhus, bronsealderristninger, bygdeborg og graver. Modellene var fra 1950-tallet av en del av «Oldsaksamlingen» som arkeolog Erling Johansen tok initiativet til å få bygget på Borgarsyssel Museum – se her.

Etter at denne utstillingen ble tatt ned, ble modellene sentrale i museets nye arkeologiske utstilling «Spor i tiden – Østfold gjennom 10.000 år», som var åpen for publikum fra år 2000 til 2012. Nå flytter modellene igjen inn i nye lokaler, denne gangen på Hafslund barneskole. Forrige uke kom Linda Jeanette Sollie Hammeren og Rino Pettersen for å hente modellene, og vi gleder oss over at de nå får et nytt liv blant elevene på Hafslund.

Dette er modellene:

Kråkerøyhuset
Dette huset er det mest kjente av boplassfunnene fra yngre steinalder på Rød på Kråkerøy. Det ble bygd for ca. 5500 år siden. Veggene var flettet av greiner, og klint med leire. Se også Wikipedia

Østfoldsk hellerisningslandskap

Østfold er det fylket som har flest helleristninger fra bronsealderen (1800-550 f.Kr.). De aller fleste ligger konsentrert i kystområdet mellom Glomma og Svinesund, og henger sammen med helleristningene i Bohuslän. Modellen viser blant annet Bjørnstadskipet i Skjeberg, som trolig er Nord-Europas største skipsristning på ca. 4 x 1,5 meter.

Bygdeborgen på Ravneberget
I Østfold kjenner vi til ca. 70 bygdeborger, og de kan dateres til mellom 100 og 600 etter Kristus. Blant disse er bygdeborgen på Ravneberget i Sarpsborg, som dateres til ca. 400 e.Kr. (folkevandringstiden).

Gravfeltet på Hunn
Gravfeltet på Hunn er et av landets største kulturminner i sitt slag, og ligger på Borge i Fredrikstad. Feltet består av over 100 gravhauger, røyser og steinringer fra eldre romertid til vikingetid (0-1000 e. Krf.). Modellen viser en steinsetning samt et snitt gjennom en grav. Bygdeborgen på Ravneberget ligger rett nord for feltet.