Siste del av søyleskaftet løftes på plass med flere spente tilskuere tilstede. Foto Hege-B Lindemark

Olavssøylen er på plass i Olavs hall

Nå har endelige den nesten 5,5 meter høye søylen fått sin permanente plass i Olavs hall. Vi var både spente og nervøse når de to siste delene av Olavssøylen ble løftet på plass. Hele søylen veier 4-5 tonn, så den er ikke noe å spøke med! Men alt gikk smertefritt takket være dyktige karer fra Johansen Monumenthuggeri.

Olavssøylen er en gjenskapelse av den originale Olavssøylen fra 1150-tallet som står i Fødselskirken i Betlehem. Søylen har den eldste bevarte avbildningen av Olav den hellige. Prosjektet har blitt realisert gjennom et samarbeid mellom Sarpsborg kommune, Johansen Monumenthuggeri, Borgarsyssel Museum, kunstner Terje Norsted og vennskapsbyen Betlehem. Basen, eller søylefoten, er laget i Sarpsborg granitt av Johansen Monumenthuggeri. Resten av søylen er laget i en lokal marmorstein fra Betlehem som kalles Jerusalem Red, som er fraktet fra Betlehem og hit til Sarpsborg. Johansen Monumenthuggeri har selv bearbeidet søyleskaftet ved steinhuggeriet i Skjeberg, mens kronen på verket, kapitélet, er hugget i Betlehem av den lokale billedhuggeren Akram Anastas. Terje Norsted, tidligere maler og konservator ved NIKU, har stått for gjenskapelsen av maleriet.

Fra 29. juli kan du selv se den i Olavs hall på Borgarsyssel Museum.

Se også Sarpsborg Arbeiderblads sak her: – Olavssøylen vil skape nasjonal begeistring