107 delegater fra hele Europa, Russland og USA møttes på Perspectiv konferanse i Berlin i slutten av april

Perspectiv – for historiske teatre i Europa

Perspectiv er en organisasjon for historiske teatre i Europa, der Fredrikshalds Teater er representert. Medlemsteatrene må oppfylle visse kriterier; at det er over 100 år og at det er originalt fra tiden det er laget. Trøndelag teater og Fredrikshalds er de eneste norske medlemsteatrene.

I april var det generalforsamling for Perspectiv i Berlin. Der møttes 107 delegater fra hele Europa, Russland og USA. Inger Ånnerud og Kristin Søhoel deltok fra Norge.

De siste fire årene har organisasjonen mottatt generøse EU-midler for å gjennomføre et prosjekt: European Route of Historic Theatres (ERHT). Dette arbeidet har gått ut på å lage reiseruter mellom historiske teatre og markedsføring av disse. I løpet av de siste årene har flere nye ruter blitt åpnet og ERHT inneholder nå 15 historiske ruter.

Fredrikshalds teater tilhører Den nordiske ruten, sammen med teatre fra Danmark, Sverige og Finland. Gruppen/ruten møtes to ganger i året og er en viktig faglig ressurs. Nå som markedsføringsdelen av rutene er over, skal gruppen stake opp veien videre. Da blir det viktig å fortsatt bygge nettverk, lage temagrupper og bistå hver andre innen mange disipliner: teaterhistorie, historisk maskineri, utveksling av forestillinger, produksjoner, publikumsarbeid, Informasjon, markedsføring etc.

På konferansens andre dag var det nettopp disse temaene i ilden, og delegatene hadde på forhånd meldt seg på forskjellige grupper som arbeidet intenst i en kort økt, for senere å møte de andre gruppene til «speed-dating» og diskusjon. Her var det mange gode ideer å hente til vårt videre arbeid med teateret.