I rosehagen. Fra venstre: Vidar Krogh Kristiansen, Tove Thøgersen, Ola Larsen, Wenche, Roar Syversen og to gode hjelpere fra Tomb. Foto Christine Lande

Roser på flyttefot

Rosehagen på Tomb avvikles – Østfoldmuseene ble invitert av Roar Syversen og møtte mannsterke opp tirsdag 12. april, for å sikre seg noen av de flotte rosene. Seniorrådgiver Tove Thøgersen på Fredrikstad Museum, avdeling Elingaard Herregård, Gartner Vidar Krogh Kristiansen for Storedal Kultursenter og Gartner Christine Lande for Borgarsyssel Museum. Vi gleder oss til å gi noen av rosene fra Tomb nye hjem og håper de vil trives på våre avdelinger!

Tomb vgs og Landbruksstudier har i mange år hatt Norges største samling av moderne roser, i tillegg har det vært et fint utvalg av historiske roser og en del ville rosesorter i den flotte rosehaven, ca. 350 ulike sorter og omlag 1900 rosebusker. Rosehagen ble anlagt etter forslag fra og i samarbeid med Norsk Rose Forening, den ble påbegynt i 1990 og ble utvidet i 1993 og 1995. Den siste tiden har det vært for få ressurser til å vedlikeholde og opprettholde den flotte hagen , og den ble bestemt avviklet i fjor. Dette er jo selvsagt trist, men vi har stor forståelse for at avvikling er det eneste rette når ikke ressursene strekker til.

Østfoldmuseene er takknemlige for å bli invitert til å ta over noen av de flotte rosene fra Tomb, og vi hadde en fin vårdag i rosehaven, med godt selskap og masse faglig påfyll fra utrolig kunnskapsrike Roar Syversen. Ja vi fikk til og med servert vafler og kaffe i sola, av Wenche!
Snart kan du beskue flere av Tombs roser på våre avdelinger – og vi tar med oss all historikken i vår formidling av plantene, både at de kommer fra Tomb og historien videre bakover. Vi setter utrolig stor pris på all informasjonen vi får med oss av de kyndige rosekjennerne på Tomb!
Tove Thøgersen og Leder for Onsøy Historielag, Ola Larsen, gleder seg til å supplere Elingaards vakre rosebed med mange flotte sorter fra Tomb og  Østfoldmuseenes to gartnere Christine Lande og Vidar Krogh Kristiansen ser frem til å sette Tomb-rosene i nye bed som skal anlegges i friluftsmuseet/parken på Borgarsyssel Museum –  og i roseavdelingen i Storedals vakre sansehage.

Se bildegalleri – og besøk oss gjerne i sommersesongen!

Les mer om rosehagen på Tomb her;