Altersteinen fra Tune middelalderkirke nå å finne i Olavskapellet. Foto: Mona Beate Vattekar

Ukens gjenstand fra Borgarsyssel: Altersteinen fra Tune middelalderkirke

Delene av Tune middelalderkirkes alterstein ble benyttet for å lage alterstein i Olavskapellet. Foto: Mona Beate Vattekar

Delene av Tune middelalderkirkes alterstein ble benyttet for å lage alterstein i Olavskapellet. (Foto: Mona Beate Vattekar, Borgarsyssel Museum)

Altersteinen fra Tune middelalderkirke har en interessant historie å fortelle. Den ble fjernet fra kirken og knust i flere deler, antagelig ved reformasjonen. To av delene ble på 1920-tallet gjenfunnet på hver sin gård i Tune. En av steinene skal til og med ha blitt brukt som inngangsstein for WC på Lekvold gård!

Til sammen danner de to delene halvparten av den originale altersteinen inkludert deler av relikviegjemmet (et lite hulrom i altersteinen hvor hellige gjenstander ble oppbevart). Hvor de andre delene til altersteinen er vites ikke, men sannsynlig vis ligger de fortatt på en eller flere av gårdene rundt Tune kirke.
Delene av Tune middelalderkirkes alterstein er registrert i Borgarsyssel Museums samlinger, og da Olavskapellet på Borgarsyssel Museum ble reist i 1930 gjenbrukte man dem for å lage alterstein i kapellet. Den manglende halvparten ble støpt i betong.

Kilder: Primus gjenstandsdatabase norgeskirker.no