Skålgropssteinen i Ruinparken. Foto: Mona Beate Vattekar.

Ukens gjenstand fra Borgarsyssel: Skålgropssteinen i Ruinparken

I Ruinparken på Borgarsyssel Museum er det en skålgropsstein fra bronsealderen (1800-500 f.Kr). Skålgroper er små groper som er hogd inn i berget. Ofte finnes de sammen  med figurer som skip, vogner, solsymboler, menneskefiguer osv. De forekommer også alene, og iblant på løse steinblokker, slik som i dette tilfellet.

Av helleristninger er skålgropene de aller vanskeligste tegnene å forstå. Vi vet ikke sikkert hva de betyr eller hva slags funksjon de har hatt. Ofte har de vært tolket som offergroper, men mange skålgroper er hugget inn på sterkt skrånende bergflater, og kan derfor neppe ha vært offergroper.

En bedre forklaring kan være at skålgropene er symbolet for kvinnekjønnet. Mange menneskefigurer på helleristningene har sterkt uthevet mannlig kjønnsorgan. Bronsealderens religion fremhevet fruktbarhet og avlskraft. Skålgropene kan demed være det kvinnelige motstykket til den tydelig illustrerte mannlige fruktbarheten. Skålgropssteinen i Ruinparken ble funnet i nærheten av Tune kirke, og er senere flyttet til Borgarsyssel. Steinen er et fredet kulturminne.