Arkivar Giske Westby ordner arkivet før Riksarkivet overtar materialet i begynnelsen av juni. Foto: Trine Gjøsund - Østfoldmuseene

Verdifullt materiale i Sibbern -arkivet

Familien Sibbern spilte en betydningsfull rolle i norsk politisk historie på 1800-tallet. Nå skal arkivet grovsorteres på Moss by- og industrimuseum før det overleveres til Riksarkivet.

Det er Sibbernfamilien selv, Carsten Arnt-Jensen og hans nevø Jørgen Westerveld, som har overlevert familiearkivet til museet. Sibbernfamilien var en av de mest fremtredende familiene i Norge på 1800-tallet. Valentin Sibbern eide gården Værne kloster, som tidligere hadde vært både kloster og kongsgård. Han var offiser, statsråd og blant av Eidsvollmennene i 1814. Valentin hadde flere barn, men noen gjorde seg særlig bemerket.  Datteren Alethe giftet seg med statsminister Fredrik Gottschalk Due. Valentins sønn, Georg Christian Sibbern, var Norges statsminister i 13 år.  Den andre sønnen, Carl Sibbern var amtmann i Smaalenene og la forarbeidet til Smaalensbanen, togstrekningen gjennom Østfold til Sverige. Carl Sibbern bygde også opp gården Carlberg i Rygge. Arkivet består av mye brev, hovedsakelig knyttet til Carl Sibbern og hans sønn August Sibbern. Flere kjente navn er nevnt i materialet, blant annet statsråd Sigurd Ibsen, statsminister Christian Michelsen og dikteren Bjørnstjerne Bjørnson. Foreløpig er materialet datert til ca. 1840-1934.

Det er arkivar ved Østfoldmuseene – Borgarsyssel Museum, Giske Westby som skal gjøre den første grovsorteringen av arkivet. Hun ser frem til å jobbe med det spennende materiale. – Sibbernfamilien vanket i en av de mest innflytelsesrike miljøene i Norge på 1800-tallet. Det er flott at vi nå har mulighet til å ivareta disse kildene. Westby skal jobbe med arkivet på Moss by og industrimuseum fram til 1. juni. Deretter overtar Riksarkivet materialet. Familien Sibbern er fortsatt eiere av materialet, men nå blir det ivaretatt for ettertiden under ordnede arkivforhold. Bildet på forsiden er et maleri av Valentin Christian Wilhelm Sibbern. Foto: cc

sibbern

Fra venstre: Arkivar Giske Westby, giver Jørgen Westerveld og konservator Bjørg Holsvik er glade for at Sibbern-arkivet nå blir ivaretatt for ettertiden. Foto: Christine Haugsten Ellefsen