Should we adress the elephant in the room?

Moss, byen ved Mosseelva, byen med industrien, og ikke minst byen med elefantene.
Se nøye på elefanten på de ulike fotografiene – ser du hva som står der?

Elefanten har for mange blitt en del av identiteten til Moss, sammen med Mosselukta. Og begge disse stammer fra samme hjørnesteinsbedrift, nemlig Peterson.
Logoen ble lagd i 1930, og ble tegnet av Gotfred Rønning, og symbolet står for kraft, styrke og intelligens – verdier som Peterson identifiserte seg med, slik at elefanten derfor var ensbetydende med deres driv og virke.
Ser du forresten hva snabelen holder?
I våre utstillinger finnes elefanten i flere fasonger og størrelser, blant annet i flere trykksaker, dokument og på gjenstander.

Tidligere var elefanten en sentral del av bybildet, nå er logoen borte, tilbake står våre minner om arbeidet, produksjonen, styrken og utholdenheten, men også lukta.
På Moss by- og industrimuseums filial på Verket 20, kan du lese mer om dette og om bedriften som ble en identitetsmarkør for hele Mosse-samfunnet.

På bildene ser du et utvalg av gjenstander på Moss by- og industrimuseum, men tar du utfordringen og finner alle elefantene i våre utstillinger?