Stipendutdeling i ballsalen på Rød Herregård

Fredag 19. august ble forfatteren Demian Vitanza tildelt stipend fra Otilie og Frithjof Byes minnefond. Stipendet er på 25.000 og ble utdelt i ballsalen på Rød Herregård. Det var 9 søkere som ble vurdert av minnefondets styre. Stipendet ble overrakt av minnefondets styreleder, Knut Korsæth, som fremhevet Vitanzas samfunnsengasjement. Forfatteren fikk også gratulasjoner fra ordfører Thor Edquist, som var til stede for å hedre prisvinneren.

Demian Vitanza har utmerket seg som en særegen forteller og fikk stor oppmerksomhet for sin første roman, Urak.

Året etter kom skuespillet Londinium, som er oversatt til dansk, fransk og kinesisk. Romanen Sub Rosa kom i 2014. Under prisutdelingen leste Marcus Hannestad fra romanen.

Oppsetningen «Papirløse fortellinger» ble fremført på Nationaltheatret i 2011.

Et annet samfunnsorientert arbeid fant sted i Halden fengsel hvor forfatteren holdt et fem uker langt skrivekurs med de innsatte.

For tiden bor Vitanza i Halden og arbeider med en samfunnsaktuell roman med sterk forankring i hjembyen, som er planlagt utgitt på nyåret neste år.

Under høytideligheten i ballsalen var flere av Frithjof Byes etterkommere til stede. Barnebarnet Eva Narten Høberg overrakte originalmanuskripter til den kjente trilogien av Frithjof Bye som gave til Østfoldmuseene. Arkivar James Ronald Archer tok imot manuskriptene og takket på vegne av museet.