Museet på Mount Vernon, president George Washingtons bosted. Foto Bjørn Høie

Til USA med norsk hestevognkultur

En reiserapport fra konservator Bjørn Høie ved Folkenborg museum.

Carriage Association of America
Carriage Association of America har i samarbeid med museet Colonial Williamsburg I Virginia holdt flere internasjonale symposier med forelesere og deltagere fra hele verden. Årets symposium, i januar 2016, var det femte i rekken. Disse arrangeres annethvert år med ulike hovedtema. Det var ekstra hyggelig å bli invitert dit for å holde foredrag om norsk hestekjørekultur.

Årets fokus var på kjøretøy for lengre reiser.  Over tre dager var det 15 forelesninger og en grundig omvisning «bak kulissene» i Williamsburg. Det var 150 deltagere fra USA og Europa tilstede. Mitt foredrag  var om «tradisjonelle norske kjøretøy basert på utenlandske kulturimpulser». Således dekket jeg hele spektret fra funnene i Osebergskipet til karjoler med kongelig «touch».

Colonial Williamsburg
Colonial Williamsburg er den første byen som engelskmennene etablerte. Siden er denne blitt et stort friluftsmuseum. Her er levendegjøring og verksteder i full drift.  Tidskoloritten er tidlig 1700-tall, konsekvent til den minste i detalj. Til og med briller! Det er en utstrakt bruk av kopier som alle tilvirkes etter tradisjonelle metoder av eget personale. Museet er også en aktiv medspiller i bevaringsprogrammet for gamle husdyrraser.

Jamestown
På vei nordover etter symposiet fikk jeg mulighet til å studere Jamestown som var det aller første stedet engelskmennene steg i land og bygget sitt fort. En kombinasjon av nyskapt friluftsmuseum med levendegjøring og innendørs utstilling med tablåer.

Mount Vernon - president George Washingtons residens.

Mount Vernon – president George Washingtons residens.

Museet på Mount Vernon, president George Washingtons bosted. Foto Bjørn Høie

I George Washingtons fotspor
Sør for byen Washington ligger Mount Vernon, president George Washingtons residens. Hans hjem med hovedhus, sidefløyer og uthus vises som på den tid han bodde der, i perioden 1754 – 1799. Der er også et stort museumsbygg med mange spennende spennende formidlingsgrep. Et godt stykke lenger inne i Pennsylvania besøkte jeg Valley Forge som var hans vinterkvarter under krigen i 1777-78. Dette er også et museum og et sted for militær levendegjøring.

Amish people
Amishområdet i Lancaster, Pennsylvania er svært interessant i kulturhistorisk sammenheng. Amishfolket bruker hest og vogn som transportmiddel. De bruker ikke strøm, snakker ikke i telefon og bekledningen er overveiende sort og «gammeldags». Energikilden er aggregater som skaffer trykkluft og lader batterier. Her fikk jeg anledning til å komme inn på spesialverksteder og vognfabrikker som er fullt beskjeftiget med nyproduksjon og reparasjon.

Stony Brook
En annen stor museumsopplevelse var Stony Brook museum på Long Island, en avdeling av Smithsonian Institute i Washington. Stony Brook har hovedfokus på kunst og hestevogner. I internasjonal sammenheng er nok dette et av beste vognmuseer i verden.