Utendørs utstilling ved Tømmertunnelen i Eidet

Østfoldmuseene har laget en ny utendørs utstilling ved den gamle tømmertunnelen i Eidet! Så nå er det bare å ta turen nedom Eidet og nyte både sommeren, stedet og en spennende historie!

Tømmertunnelen i Eidet var en flott og elegant løsning på et fløtningsteknisk problem da den sto ferdig i 1908. Glomma samlet opp alt vann fra Gudbrandsdalen og Østerdalen, og millioner av tømmerstokker ble hvert år fløtet nedover elva. Sarpefossen var det største problemet for fløtingen med store tap av splintret tømmer. Og nedenfor fossen fløt mye løstømmer ukontrollert forbi oppsamlingslensa nedenfor fossen og nedover elva, til stor fare for skipstrafikken mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Tømmertunnelen var en stor ingeniørbragd som løste begge disse to problemene.

I 1986 gikk den siste tømmerstokken gjennom tunnelen, og etter nesten 80 års drift, var det endelig stopp. All tømmertransport var nå flyttet over til jernbane og – for det aller meste – til vei. Tømmertunnelen og lensene i Eidet ble liggende og forfalle.

De siste årene har en selvbestaltet venneforening satt i stand det som var mulig av gjenværende bygninger og anlegg. En stor frivillig dugnadsinnsats er blitt lagt ned her! Vennene har henvendt seg til Østfoldmuseene for råd og bistand, samtidig som det er blitt uttrykt ønske om å få etablert en formidling av området og historien. Østfoldmuseene intensiverte i vinter sin innsats med sikte på å lage en utendørs utstilling om Eidet, åpent tilgjengelig for alle som legger turen nedom hit.

Utstillingen består av 12 skilt som med tekst og bilder forteller om fløting i Glomma generelt og om historien i Eidet spesielt, dessuten fem mindre skilt ved konkrete fysiske kulturminner. De siste dagene har to av Østfoldmuseenes ansatte arbeidet med å sette opp skiltene med bistand fra fire av venneforeningens medlemmer. Resultatet er vi riktig å godt fornøyd med!

Det som gjenstår av arbeid, er etablering av nettsider med utfyllende tekster om historien i Eidet. Dette vil komme i løpet av sommeren. Disse tekstene er utarbeidet av venneforeningens utrettelige skribent Per Folkestad. Han er oppvokst i Eidet som sønn av den tidligere bestyreren og har god kunnskap om virksomheten her.

Utstillingen blir offisielt åpnet onsdag 16. august. Vi kommer tilbake med mer informasjon om dette.