Fra Helly Hansen-samlingen. Moss by- og industrimuseum

Gateplagg fra Helly Hansen 1950 – 2015

Det er full nostalgi på Moss by- og industrimuseum. Utstillingen Gateplagg fra Helly Hansen 1950 – 2015 byr på gjensyn med plagg mange har et forhold til – fra den gamle og kjære Kelly Coaten til dagens hypermoderne høyteknologiske offshoremote.

Klassikerne fra Helly Hansen har blitt kjente gateplagg, og utstillingen gir et innblikk i produkt- og motehistorien. Takket være innsats fra publikum, har vi nå fått inn de fleste plaggene som manglet i Helly Hansen-samlingen.

Felles for flere av plaggene i utstillingen er at de primært ble designet som spesialplagg som regntøy, sjø- og seilertøy, men plaggene ble også populære i ungdomsmiljøer og for folk flest. En del produkter ble bevisst utformet som trendy moteplagg rettet mot bestemte målgrupper.

I utstillingen vil publikum møte flere klassikere som Kelly Coaten, den røde og hvite Berge Viking Seilerjakka og jakker fra hiphopmiljør i New York. Markedsmateriell, fotografier, klipp fra aviser, bransjeblader i bedriftsarkivet og musikkvideoer gir et innblikk i ulike faktorer som spiller inn for at et produkt blir et moteplagg.

Som kjent grunnla Helly J. Hansen allerede en regntøysfabrikk i Moss i 1877 og ble markedsledende i Norge. Hovedprodukter i starten var vanntett arbeidstøy til bruk på sjø og land. Men etter plastens inntog fra 1950 og utover, ble det produsert en rekke nye modeller til fritids- og spaserbruk. Moss by- og industrimuseum mottok i 2009 Helly Hansens bedriftshistoriske samling.

Museet har fått god hjelp fra tidligere ansatte til å registrere plaggene, og ideen til denne utstillingen har vokst fram underveis i arbeidet. Mange av de registrerte plaggene har benevnelsen Gateplagg, men designprosess, produksjon, distribusjon og bruk har variert.

To unge modeller i moteriktig regntøy fra Helly Hansens kolleksjon Rain Colour Look 1969/70. Fotograf Egil Martinsen / Helly Hansen-samlingen ved Moss by- og industrimuseum.

To unge modeller i regntøy fra Helly Hansens kolleksjon Rain Colour Look 1969/70. Fotograf Egil Martinsen / Helly Hansen-samlingen ved Moss by- og industrimuseum.

Reklameplakat for Kelly Coat 1956. Foto: repro ved Anne Lise Reinsfelt / Norsk Folkemuseum.