Gruppebilde av den første arbeidsstokken ved Christiania Staal & Jernvarefabrikk A/S, senere TrioVing og VingCard. Foto: Østfold Fylkes Billedarkiv

Utstilling i det offentlige rom

Ny utstilling om TrioVing og VingCard i Lilleeng Helsepark på Høyda i Moss.

Noen av våre hjelpere ved eksenterpressen: Fra venstre: Willy Mørkhagen, Øyvind Andreassen, Terje Casper Halvorsen og Fred Iversen (leder av Stiftelsen for industrihistorisk bevarelse i mossedistriktet)

(leder av Stiftelsen for industrihistorisk bevarelse i mossedistriktet)

I 2014 flyttet TrioVing og VingCard ut av Moss og Enata Eiendom overtok de tradisjonsrike lokalene på Høyda.

Heldigvis valgte de nye eierne å ta vare på de gamle industribygningene ved å tilpasse disse til et nytt og flott Lilleeng Helsepark som åpnet virksomhetene her 21. januar.

I samarbeid med de nye eierne har Moss by- og industrimuseum produsert en grafisk utstilling om bedriftenes historie og fått på plass en stor eksenterpresse i vandrehallen i første etasje. Eksenterpressen er den fjerde i rekken av «industriskulpturer» som museet plasserer ut i det offentlige rom i Moss.

De tre tidligere skulpturene er det «Værvengruppa» ved museet som har hatt ansvar for. Eksenterpressa er kommet på plass ved hjelp av tidligere ansatte ved TrioVing og VingCard.

Eksenterpressa ble brukt til snittearbeider og til låskomponenter.  Alderen er litt uviss, men den er sannsynligvis fra slutten av 1930-tallet. Den sto her på begynnelsen av 1960-tallet da Willy Mørkhagen ble ansatt på TrioVing.

Vi håper riktig mange tar turen innom Helseparken! Blir du mere interessert i industrihistorien i Moss kan du fylle på ved å ta turen til museet i Møllebyen og til annekset vårt i Verket 20.