Laster Hendelser
  • Beklager. Denne hendelse har allerede funnet sted.

1567 – Da en by ble til to

15. september 2018 // 17:00 - 18:00

Smakebit fra nyskrevet musikkteater som urframføres 15. og 16. september 2018 i Olavshall, Borgarsyssel Museum.

I 1567 ble det bestemt at byen Sarpsborg skulle flyttes. De aller fleste innbyggerne pakket det de eide og trasket avgårde for å starte på nytt litt nærmere kysten. Der Glomma renner ut i havet og to strie elveløp møtes, ble den nye byen etablert under det gamle navnet Sarpsborg. Et par år senere ble byen omdøpt og gitt navnet Fredrikstad etter den regjerende kongen. Men oppe ved fossen satt det fortsatt noen innbyggere som ikke ville gi opp sin gamle by. Fredrikstad var etablert og Sarpsborg skulle mot alle odds bestå. Slik ble en by til to.

Musikken er nyskrevet av Anniken Paulsen, mens Brit Lossius er ansvarlig for regien og Erling Pedersen for manus. Musikerne er Andre Fjørtoft, slagverk, Roger Fjeldet, tuba, Sunniva Berg, vokal og harpe og Ole Herman Huth, fiolin. Skuespillere er Jon Arne Arnseth, Gunni Jordfald Johnsen, Sunniva Berg, Morten Milde og Cecilie Jørstad. Kostymene er laget av svenske Karin Sundvall.

Vignetten ble framført som en del av jubileumsmarsjen 9. sept. 2017 fra Borgarsyssel Museum, til Tøihusplassen i Gamlebyen.

Kjøp billett

september 15 2018