Hestevogner – også en del av vår kulturhistorie

Folkenborg museum har som ett av få museer i landet en samling av personkjøretøy for hest som formidles aktivt, og som det forskes i. Samlingen har en stor variasjon i typer fra tidsrommet 1800 til 1920. Alle har vært mer eller mindre vanlige på veier og gater. Felles for de alle er at de representerer en teknisk og stilhistorisk utvikling som knytter de opp mot en tilsvarende utvikling ute i Europa.

Norge har vært en stor eksportør av råvarer som trelast, metaller og is. Skutene som seilte ut med dette, bragte med seg varer tilbake som f.eks. bygningsartikler, krydder, tekstiler, møbler og hestevogner. Museets utstilling av vogner og sleder er gjenstand for stadige endringer og omrokkeringer. For tiden har vi satt ekstra fokus på vognfabrikant O. Sørensen. I den forbindelse er det også publisert et temahefte som selges i museet. For å kunne gi en best mulig innføring i konstruksjon av slike hestekjøretøy har vi i fått produsert plansjer i full størrelse med navn på de viktigste enkeltdelene som henger i utstillingslokalene. En noe redusert versjon gjengis her på nettsiden.

Mylord, produsert av Gløy i København ca 1905. Foto: Bjørn Høie

Kjøretøyets deler

Klikk på de grønne markørene for å se detaljbilder av enkeltdelene. Klikk deretter på bildet utenfor popup-vinduet for å lukke.

Til USA med norsk hestevognkultur

Bjørn Høie deltok på et symposium i Virginia med sitt foredrag «In and around the Norwegian Fjords – Traditional Norwegian Vehicles».
Han besøkte også flere interessante museer på østkysten.

Hest og vogn i Norge

Arkitekt, bonde og ikke minst museumsmann i Østfoldmuseet, Bjørn K. Høie står bak utgivelsen. Høie er avdelingsleder ved Folkenborg Museum […]