metallskilt med skriften "Geitmyra matkultursenter for barn" skåret ut.
Det ikoniske inngangsskiltet til Geitmyra matkultursenter for barn. Foto: Erik Tresselt

Hospitering på Geitmyra matkultursenter for barn

Som et ledd i den pedagogiske satsingen Til Bords på Folkenborg har museets formidler Erik Tresselt og lærer Kari Mette Heller vært på en inspirerende hospiteringsuke på Geitmyra matkultursenter for barn i Oslo.

Senteret er lokalisert i en 1700-tallsgård som ligger idyllisk til på kirkegården ved Ullevål sykehus midt i Oslo. Gården åpnet i 2011 på initiativ fra den kjente kokken og matskribenten Andreas Viestad, som også bor på gården med sin familie. Geitmyra er en ikke-kommersiell stiftelse som får støtte av Oslo kommune og en rekke andre sponsorer. Målet er å få flest mulig barn til å bli glad i mat som gjør dem godt. Dette oppnår de ved å ha undervisning gjennom hele året i tillegg til kurs for Aktivitetsskolen, Sommerskolen og barnehager. Geitmyra har også tilbud til familier og inviterer til flere større åpne arrangementer i løpet av året.

I umiddelbar nærhet til selve gården har Geitmyra egen parsell og tilgang på bikuber. I tillegg har de egne høner og mange dyrkingskasser og drivhus med urter, frukt og grønnsaker på sitt eget område. Den gamle gården er blitt utstyrt med flere moderne kjøkken som er tilpasset undervisningssituasjoner. Likevel er lokalene utformet som vanlige kjøkken og ikke som typiske «skolekjøkken». På denne måten skapes en «hjemlig» atmosfære som gjør det enklere for barna å overføre matlagingen til eget kjøkken når de kommer hjem.

Bord med kokeplate, kasserolle, tallerken og fire skjærefjeler med oppkuttede grønnsaker. Hender som holder kniver sees i billedkanten.

Elever på 6. trinn lager mat på Geitmyra matkultursenter for barn. Foto: Kari Mette Heller

Hospiteringsuken vår var lagt til gjennomføringen av undervisningsopplegget «spiselig naturfag». Opplegget innebærer at elevene kommer til Geitmyra fem dager gjennom året; én dag om våren, tre dager om høsten, og én dag om vinteren. De sår selv, høster sin egen avling og lager mat med råvarene de har dyrket. Under vårt opphold var det elever fra 6. trinn ved Furuset skole som var på besøk for å høste og spise de grønnsakene de selv sådde for noen måneder siden. Vi var til stede som deltagende observatører og fikk dermed være vitne til et meget strømlinjeformet og velutviklet undervisningsopplegg regissert av to kokker/formidlere. Vi ble mektig imponert over hvor mye vi rakk på de dagene vi tilbragte der: Vi laget ovnsbakte rotgrønnsaker, smuldrepai, syltetøy, majones og flere supper. Vi kom i mål med alt uten at det virket hektisk, og vi fikk tid til hyggelige spisestunder der vi sammen kunne nyte den gode maten vi hadde laget. Vi ble også imponert over hvor smidig det teoretiske stoffet i naturfagsbøkene ble omgjort til praktisk læring gjennom matlagingen og i møte med bikuber, høner og kompost. På en morsom og kreativ måte ble vi introdusert for store temaer som bærekraft, økologi, ressurser, mangfold og økosystemer.

Det bugner i forskjellige grønnsaker på Geitmyra. Foto: Erik Tresselt

Undervisningsoppleggene på geitmyra er særlig tilrettelagt for å vise elevene sammenhengen mellom maten vi spiser og prosessene i naturen, og tar utgangspunkt i at vi mennesker og maten vi spiser er del av et kretsløp som innbefatter havet, åkeren, skogen og fjøset.  Oppleggene er dermed særlig egnet til å favne kompetansemål i naturfag og Mat og Helse. Til vår gledelige overraskelse ble også maten vi laget satt inn i en historisk og kulturell sammenheng. Undervisningen spiller dermed på lag med kompetansemål i samfunnsfagene og fremstår som et vitalt tverrfaglig tilbud til skoleklassene. Det tverrfaglige aspektet ved undervisningen ble særlig tydelig i én-dagsopplegget om samisk matkultur, som Erik Tresselt fikk være med på. Her ble reinsdyrkjøtt skåret opp mens formidleren snakket om samenes historie og særegne kultur. Etterpå fikk vi smake på rått reinsdyrhjerte og spise tørket reinsyrkjøtt i en lavvo (!) mens formidleren fortalte historier fra samisk folketro. Her var det stoff nok til å fylle en hel timeplan!

På Geitmyra finnes mange informative skilt. Foto: Erik tresselt

Gjennom oppholdet på Geitmyra har vi på nært hold kunnet observere hvor betydningsfullt besøket var for var for barna vi var sammen med. Selv satt vi igjen med mange fine opplevelser og har latt oss inspirere av flotte undervisningsopplegg. Vi ser frem til å videreutvikle vår egen undervisning etter samme modell!

En gruppe barn og en mann står i en klynge på en grusplass. I forgrunnen sees en stolpe og en tverrlist på et tak. I bakgrunnen sees en rødmalt hytte.

En gruppe elever i full gang med dagens aktiviteter på Geitmyra. Foto: Kari Mette Heller