Ullbroderi
Ullbroderi i vakre farger som er klippet opp. Foto: Hilde S Krogstad, Østfoldmuseene.

Et putevar fullt av håndarbeidsprøver

I blant tekstilene tilhørende Trøgstad bygdemuseum, som siden oktober 2015 har blitt flyttet til Trollull fellesmagasin, var det også et putevar med et noe uvanlig innhold. Putevaret, med museumsnummer TBØ.02573, var stappende fullt av små og litt større prøver på ulike håndarbeidsteknikker.

Putevaret ble kjøpt på auksjon og gitt i gave til Trøgstad bygdemuseum i 2005.

Noen av teknikkene som vises i prøvelappene er: hekling, knipling, tykksømsbroderi, nupereller, hardangersøm, klostersøm, makramé og engelsk broderi. Det er også prøver på søm av biser, knapphull, mansjetter og krager. Videre er det flere prøver på nydelig utført lapping både på vevd tøy og strikking. Det å kunne lappe og reparere tøyet sitt var nok noe det var stadig bruk for å kunne for hundre år siden.

I tillegg til omkring 60 håndarbeidsprøver – med smått og stort, inneholdt putevaret også en rekke håndtegnede broderimønstre, søm-mønstre klippet ut av avispapir, mønsterark for korssting og trykte mønsterark for monogrammer med vakre, slyngede bokstaver.

Flere av prøvelappene og mønstrene er merket/signert «Jensine Bae». Hvem var hun? Jensine Bae var født i 1870. Ifølge folketellingen for Rødenes herred for 1900 var hun da ugift og livnærte seg som «haandgjerningslærerinde» – det som for noen tiår siden ble kalt formingslærer, og som i dag heter kunst- og håndverkslærer. Det er sannsynlig at prøvelappene og mange av mønstrene ble laget mens hun utdannet seg til håndarbeidslærerinne. Om, eller hvor, hun tok utdanning har vi ingen opplysninger om. Så langt har jeg heller ikke klart å finne henne, eller andre i familien, i mer enn den ene folketellingen fra 1900. Hvor bodde hun tidligere? Hvor ble det av henne etter 1900? Kanskje noen som leser dette, vet mer om Jensine Bae?

Putevaret, prøvelappene og mønstrene er nå sirlig lagt i syrefrie esker og har fått plass i tekstil­magasinet på Trollull fellesmagasin.

Eventuelle opplysninger om Jensine Bae eller om de avbildete håndarbeidsteknikkene er velkomne – send gjerne en epost til hilkro@arkiv2.ostfoldmuseene.no, eller ring meg på 47 97 77 32. Her kan du lese hva flittige publikummere/lesere har funnet ut om Jensine.

I bildegalleriet under kan du se noen av prøvene – klikk på det første bildet så blir det større og så kan du navigere mellom bildene ved å klikke på knappene som kommer til syne i venstre og høyre side av bildet.